Hvad betyder viewability og hvorfor er det vigtigt?

Har du nogensinde spekuleret på, om dine digitale annoncer virkelig bliver set af potentielle kunder?  Viewability kan give dig svaret – det er en metric i digital annoncering, der viser, om dine annoncer rent faktisk bliver set. Lad os se på, hvordan viewability kan løse en af de største udfordringer i digital annoncering.

Lad os starte med det basale

Viewability er faktisk et simpelt og enkelt koncept. Forestil dig dette: Hvis en plakat hænges op i et mørkt rum, hvor ingen kommer forbi, har den så egentlig gjort sin opgave? Det samme gælder online. En annonce tæller kun som “viewable,” hvis den faktisk har været synlig for brugeren. Ifølge IAB betragtes en annonce som viewable, når mindst 50% af pixels er synlige i ét sekund for bannerformater, for store formater skal 30% være synlig i ét sekund, og to sekunder for video[1]. En høj viewability-score giver indsigt i, hvor mange af dine annoncer reelt har haft en chance for at blive set – et vigtigt skridt mod at skabe engagement.

 

[1] Google Ads: exposure bidding

viewability_MBB

Hvorfor er viewability vigtig?

Viewability er blevet en vigtig metric i takt med, da annoncører ønsker præcise data, om annoncens faktiske rækkevidde. Uden viewability risikerer man at betale for visninger, der aldrig bliver set, hvilket skaber en skæv måling af kampagnens effektivitet. Dette kan føre til, at store dele af annoncebudgettet går tabt på annoncer, der aldrig får chancen for at påvirke modtagerne. Fokus på viewability hjælper med at optimere budgettet, forbedre kampagneindsatsen og øge ROI. Viewability måles ved værktøjer, der registrerer, hvor længe en annonce er synlig på en brugers skærm. Disse værktøjer analyserer, annoncens synlige område i browseren og i hvor lang tid.

Hvorfor er viewability ikke det eneste, der tæller?

Selvom viewability er en vigtig indikator for, om dine annoncer har en chance for at blive set, er det ikke det eneste mål for succes. En annonce kan være viewable, men stadig ikke skabe engagement, hvis den ikke er relevant for den person, der ser den. Men hvordan ved vi så, om brugeren fokuserede på annoncen? Det er her, attention spiller en vigtig rolle. Attention refererer til, hvor meget opmærksomhed en bruger giver en annonce, når den vises. Ud over at være synlig, så undersøger attention i stedet, om brugeren faktisk engagerer sig med annoncen. Attention-målinger sammen med viewability-målinger giver derfor et bedre billede af, hvor godt en annonce fanger og holder brugerens interesse.

Her er 3 råd til at forbedre din viewability

For at forbedre viewability er det vigtigt at fokusere på de placeringer og formater, der giver de bedste resultater.

3goderaad

En sidste bemærkning fra os

Viewability er en grundsten i god digital annoncering. Det giver mulighed for at forstå, hvor mange af ens annoncer der bliver set, og dermed gøre deres kampagner mere effektive. Kombineret med metrics som attention giver det et mere nuanceret billede af annoncepræstationen.

nysgerrig?

Vi sidder klar til at hjælpe din virksomhed med at få succes.
Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres muligheder.

9 + 6 =

Vi opdaterer løbende med nye, relevante blogindlæg og nyheder. Følg med på vores sociale medier for at holde dig opdateret.