3 ting, du skal vide om CTR

Af Emilie Richmann Olsen | 14. september. 2020

En høj CTR er godt, og vi siger ofte, at jo højere CTR, jo bedre. I det her blogindlæg kigger vi nærmere på, hvad CTR egentlig er, og hvad du skal være opmærksom på, når du kigger på klikrater.

1. Hvad er CTR

CTR står for click-through-rate og på dansk kaldes det klikrate. Kort fortalt er klikraten, hvor mange kliks en digital annonce får, målt op imod annoncens visninger. Man beregner klikraten for en annonce ved at sige klik på annoncen / annoncevisninger gange 100.

 

2. Hvad bruges CTR til?

Vi bruger CTR som et parameter til at måle performance af en klikoptimeret kampagne, hvor formålet er at drive trafik ind til vores samarbejdspartners website. Hos os kigger vi både på den generelle CTR og på den unikke CTR, når vi optimerer løbende og efterfølgende evaluerer en kampagne. Den unikke CTR viser nemlig, hvor stor nettokontakt en annonce har, ved at holde de unikke annonceklik op imod de unikke annoncevisninger.

 

3. Hvad er en god CTR?

Selvfølgelig vil mange gerne vide, præcis hvad en god CTR er. Men det er svært at sige, nøjagtig hvor høj klikraten skal være, da det kommer an på branche og annoncetype – men også på om det er klik, kampagnen optimerer imod. Vi ser eksempelvis en langt højere klikrate på vores DCO annoncer, hvor personaliseret indhold er med til at aktivere større dele af målgruppen.

 

Det vigtigste er…

… At kende dit mediebureaus performance. Vores kunder har langt bedre CTR-performance, end gennemsnittet foreskriver. Det har de, fordi vi er specialister i at opsætte og optimere kampagner, således at vi opnår en uovertruffen performance. Vi optimerer løbende alle vores kampagner, så de hele tiden præsterer så godt som muligt. Og vi er opmærksomme på, hvordan vores kampagner performer på forskellige medier. Vi udelukker løbende suspekte medier, når de dukker op, så de ikke har en effekt på vores kampagneaktiviteter. Det gør vi for at sikre os, at vores høje performance består af reelle kliks og ikke kommer fra klikbotter. En høj klikrate er nemlig ikke noget værd, hvis det er botter, der står for de mange kliks.

Det er en rigtig god idé at have en løbende dialog med dit mediebureau omkring performance, og at du altid får en grundig kampagneevaluering i forhold til kampagnens målsætning.  Vi kender vores resultater, og vurderer dagligt hver kampagne, så den høje performance vi leverer, også er præget af kvalitet. Det nytter nemlig ikke noget at have rigtig høje CTR rater, hvis der ikke er kvalitet i de kliks man får.

Vi opdaterer løbende med nye, relevante blogindlæg og nyheder. Følg med på vores sociale medier for at holde dig opdateret.

nysgerrig?

Vi sidder klar til at hjælpe din virksomhed bedst igennem coronakrisen. Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres muligheder.

4 + 14 =