Markedsføring under coronakrisen
Markedet har i den grad ændret siger de seneste uger. Vi lever i et ”new-normal”, og vi hverken kan eller vil gætte på, hvor længe Danmarks lock-down varer. Men til gengæld vil vi gerne tale om medier, markedsføring og markeder – som mediebureau er det nemlig dér, vores fokus og kompetencer ligger. Vi har samlet 5 gode tiltag, der kan hjælpe din virksomhed bedst muligt gennem krisen.
1. Nytænk din virksomhed
For nogle vil ændringerne i markedet uundgåeligt betyde, at deres forretningsmodel må ændre sig. Det ubetinget bedste råd i den sammenhæng er at gøre jeres forretningsmodel så digital som mulig. Selvom handlen i fysiske butikker er stagneret, er der vækst på markedet for e-commerce, og for mange er det en god mulighed for at komme godt igennem krisen.
En anden mulighed er at nytænke dit starproduct – det er nemlig ikke nødvendigvis det samme i denne tid, som det plejer at være. Et af de rigtig gode eksempler herpå er, hvordan restauranter har etableret take-away som et naturligt alternativ til restaurantoplevelsen. Det holder gang i branchen og betyder heldigvis, at rigtig mange kan fortsætte deres arbejde. Vær kreativ og find en løsning, der fungerer i netop din branche.
2. Hold gang i dine marketingaktiviteter
Det kan være fristende at sparre en masse penge på markedsføringsaktiviteter i krisetider, men det er en rigtig dårlig idé for de fleste virksomheder. Hvis du har en sund virksomhed, og forventer at komme igennem krisen, så er markedsføring stadigvæk en essentiel del af at bibeholde din markedsposition. Hvis du holder dig helt ude af markedet, bliver det langt hårdere at få genetableret den position i markedet, som dit brand havde før krisens indtog.
”I krisetider kan man skære ned på mange ting, men absolut ikke på markedsføring, der er endnu vigtigere i smalle tider.” – Lars Larsen, Berlingske 2009
3. Gentænk din mediestrategi
Hvis din mediestrategi ikke allerede har gennemgået en digital transformation, er det nu, der skal rykkes. Dine kunder bruger mere tid online – f.eks. både på at læse nyheder og på de sociale medier – så det er de medier, du skal fokusere på. Vurder din mediestrategi og overvej nye, digitale tiltag og strategiske placeringer, så du kan ramme din målgruppe bedst muligt.
4. Forny dine budskaber
De bedste budskaber er simple og lette at afkode. Med relaterbare og aktuelle budskaber kommer du bedre ud til forbrugeren. Gå kritisk til jeres content. Passer det ikke ind i situationen, eller virker det enten for generisk eller direkte tonedøvt så gem det – det kan stadigvæk være brugbart efter krisen – og lav nye, opdaterede budskaber, der er tilpasset den nuværende situation og som inkluderer dit nye starproduct.
5. Se gennem krisen
Lige nu er coronakrisen i fuld gang, men sørg for at forberede jer på tiden efter krisen. Lav nye strategier og sørg for, at de tiltag I foretager nu også kan gavne virksomheden på længere sigt. Se muligheder i de strategiske ændringer og tag så mange learnings med videre, som I kan. En digital opgradering er ikke kun god lige nu, men passer også godt til fremtidens marked.
”Vi kan kun opfordre til at SMV’erne får investeret i anvendelse af digitale salgskanaler af hensyn til deres effektivitet og konkurrencekraft…” Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør i DI Handel
Forbered jer på tiden efter krisen og undersøg, hvordan forbrugsmønstrene ændrer sig. Efter finanskrisen i 2008 har opsvinget været langsomt, men stabilt. Den danske privatøkonomi bærer i dag præg af større opsparinger og mindre lånefinansieret forbrug, hvilket gør mange mere modstandsdygtige i den nye krise.
Ved en digital transformation af både jeres forretningsmodel og mediestrategi, så de er tilpasset det nuværende marked, kan det skabe en positiv effekt der også vil kunne mærkes lang tid efter krisen.