Er det tid til at skifte markedsføringsstrategi?

Af Emilie Richmann Olsen | 24. april, 2020

Vi ser markante ændringer i danskernes forbrugeradfærd på grund af coronakrisen. Nogle brancher oplever nedgang lige nu mens især e-commerce oplever massiv vækst. De danske forbrugere bruger i gennemsnit 23% mere tid online – især på nyhedsmedier og sociale medier, hvor de hele tiden kan holde sig opdaterede. Denne tendens betyder, at mange nu med fordel kan ændre deres markedsføringsaktiviteter og revurdere deres nuværende markedsføringsstrategi.

Hvordan påvirker coronakrisen din branche?

Først og fremmest er det vigtigt at kigge på ændringer i markedssituationen for netop jeres branche. Derefter bør I danne et klart overblik over, hvad formålet med jeres markedsføringsaktiviteter er lige nu. Ved at analysere den nye markedssituation, samt jeres nuværende marketingaktiviteter, kan I bedst muligt finde ud af, hvordan jeres markedsførings- og mediestrategi kan tilpasses den nye virkelighed. GroupM har netop udarbejdet en rapport, der har undersøgt ændringerne i Danskernes forbrugs- og medievaner under COVID-19. Analyser som denne kan være et godt redskab at benytte, når I skal udtænke nye mediestrategier, da det giver et håndgribeligt billede af, hvilke muligheder der er i netop din branche. Find rapporten her.

Styrk salget i vækstende markeder

Mød dine forbrugere der hvor de er – lige nu er det primært online. Derfor skaber digitale distributionskanaler helt nye muligheder på det nuværende marked, hvor e-commerce vækster endnu hurtigere end tidligere. Tendensen lige nu er, at flere og flere virksomheder, der tidligere kun har haft fysiske butikker, nu også går digitalt. Det styrker ikke kun deres markedsposition lige nu, men også på længere sigt.

”… Men de færreste tænker på, at det netop er nu, hvor virksomheden kan differentiere sig fra resten af markedet og faktisk vinde markedsandele” Anders Fæste, Landsdirektør for BCG, Berlingske.

Har du for nyligt lavet en webshop frem for en fysisk butik? Så sørg for at få det formidlet bredt – nuværende og fremtidige kunder kan kun shoppe der, når de ved, at den eksisterer.

Styrk jeres brand

Selvom din branche oplever nedgang eller stilstand lige nu, er det ikke ensbetydende med, at det er en god idé at pause jeres markedsføringsaktiviteter. Visualiser markedet på den anden side af coronakrisen og indtænk jeres position i det fremtidige marked.

 ”Vi ved, at i tider som disse bliver stærke brands endnu stærkere”, John Donahoe, CEO, Nike

Lige nu kan I arbejde aktivt mod at få en mere attraktiv markedsposition efter krisen ved at inkorporere en brandingorienteret strategi. Hvordan I bedst muligt inkorporerer branding, kommer an på både jeres branche og ressourcer. På tværs af brancher gælder det, at dette skift i strategi kan opbygge og bibeholde jeres brand, så I får en stærk markedsposition efter coronakrisen.

Vi opdaterer løbende med nye, relevante blogindlæg og nyheder. Følg med på vores sociale medier for at holde dig opdateret.

nysgerrig?

Vi sidder klar til at hjælpe din virksomhed bedst igennem coronakrisen. Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres muligheder.

6 + 1 =